eprintid: 17015 rev_number: 7 eprint_status: archive userid: 1938 dir: disk0/00/01/70/15 datestamp: 2022-09-15 06:05:01 lastmod: 2022-09-15 06:05:01 status_changed: 2022-09-15 06:05:01 type: article metadata_visibility: show creators_name: Soebagyo, Joko creators_id: joko_soebagyo@uhamka.ac.id creators_orcid: 0000-0002-1629-4643 title: Analisis Bibliometrik terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Matematika Berdasarkan Pemecahan Masalah Berbasis VOS Viewer ispublished: pub subjects: L1 divisions: 84102 abstract: The purpose of this bibliometric analysis to see opportunities and developments in research trends related to critical thinking mathematics ability based on VOS Viewer-based problem solving. The method used is bibliometrics by collecting article data from 2015-2021 through the Google Scholar site with Publish or Perish software for 1,000 journals. The results showed that the most publications in 2015 were 265. Variables related to critical thinking mathematics ability that have opportunities and novelties to be researched in the future are the flipped classroom, high order thinking skills and math anxiety variables. date: 2022-08-20 date_type: published publisher: Universitas Islam Lamongan official_url: http://jurnalpendidikan.unisla.ac.id/index.php/VoJ/article/view/590 full_text_status: public publication: Analisis Bibliometrik terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Matematika Berdasarkan Pemecahan Masalah Berbasis VOS Viewer volume: 4 number: 2 pagerange: 117-128 refereed: TRUE issn: 2656-2286 referencetext: Ajinegara, M. W., & Soebagyo, J. (2022). Analisis Bibliometrik Tren Penelitian Media Pembelajaran Google Classroom Menggunakan Aplikasi VOSViewer. JNPM (Jurnal Nasional Pendidikan Matematika), 6(1), 193. https://doi.org/10.33603/jnpm.v6i1.5451 Aribowo, E. K. (2019). Analisis Bibliometrik Berkala Ilmiah NAMES: Journal Of Onomastics dan Peluang Riset Onomastik di Indonesia. Aksara, 31(1), 85–106. https://doi.org/10.29255/aksara.v31i1.373.85-105 Arilaksmi, N. P. G., Susiswo1, & Sulandra, I. M. (2021). Kemampuan Pemecahan Masalah Open-Ended Siswa SMP Berdasarkan Tahapan Polya. Vygotsky, 3(1), 1–12. https://doi.org/10.30736/voj.v3i1.346 Auliya, R. N. (2016). Kecemasan Matematika dan Pemahaman Matematis. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 6(1), 12–22. https://doi.org/10.30998/formatif.v6i1.748 Dewi, D. P., Mediyani, D., Hidayat, W., Rohaeti, E. E., & Wijaya, T. T. (2019). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Siswa SMP Pada Materi Lingkaran Dan Bangun Ruang Sisi Datar. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 2(6), 371–378. Eryanti, I., & Soebagyo, J. (2019). Bibliometric Analysis of Blended learning Mathematics in Scientific Publications Indexed by Scopus. Numerical: Jurnal Matematika DanPendidikan Matematika, 1(1), 1–11. Hakim, L. (2020). Analisis Bibliometrik Penelitian Inkubator Bisnis Pada Publikasi Ilmiah Terindeks Scopus. Jurnal Ilmiah Manajemen, 8(2), 176–189. IEA. (2016). TIMSS 2015 International Result in Mathematics. Karim, A., & Soebagyo, J. (2021). Pemetaan Bibliometrik Terhadap Trend Riset Matematika Terapan Di Google Scolar Menggunakan Vosviewer. Teorema: Teori Dan Riset Matematika, 6(2), 234–241. https://doi.org/10.25157/teorema.v6i2.5835 Leonisa, I., & Soebagyo, J. (2022). Strategi Siswa dan Langkah Polya dalam Penyelesaian Masalah Matematis Berbasis HOTS. Proximal: Jurnal Penelitian Matematika Dan Pendidikan Matematika, 5(2), 77–86. Maharani, R., Rasiman, R., & Rahmawati, N. D. (2019). Analisis Berpikir Kritis Siswa SMP dalam Menyelesaikan Soal Matematika Bentuk Cerita. Imajiner: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 1(4), 67. https://doi.org/10.26877/imajiner.v1i4.3883 Mahmuzah, R., Ikhsan, M., & Yusrizal. (2014). Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis Dan Disposisi Matematis Siswa SMP Dengan Menggunakan Pendekatan Problem Posing. Jurnal Didaktik Matematika, 1(2), 43–53. https://doi.org/10.24815/dm.v1i2.2076 Marwan, & Ikhsan, M. (2016). Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Siswa SMK melalui Model Pembelajaran Berbasis Masalah. Jurnal Didaktik Matematika, 3(2), 9–18. Mustakim. (2020). Efektivitas Pembelajaran Daring Menggunakan Media Online Selama Pandemi Covid-19 Pada Mata Pelajaran Matematika. Al Asma: Journal of Islamic Education, 2(1), 1–12. Novitasari, N., Febriyanti, R., & Wulandari, I. A. (2022). Efektivitas LKS Berbasis Etnomatematika dengan Pendekatan STEM terhadap Kemampuan Berpikir Kritis. Vygotsky, 4(1), 57–66. https://doi.org/10.30736/voj.v4i1.521 OECD. (2016). PISA 2015 Result in Focus. Özsoy, G. (2015). Evaluation of Students ’ Mathematical Problem Solving Skills in Relation to Their Reading Levels. International Electronic Journal of Elementary Education, 8(1), 113–132. Pattah, S. H. (2013). Pemanfaatan Kajian Bibliometrika Sebagai Metode Evaluasi dan Kajian dalam Ilmu Perpustakaan dan Informasi. KHIZANAH AL-HIKMAH, 1(1), 47–57. PeranginAngin, R. B., Panjaitan, S., Hutauruk, A., Manik, E., & Tambunan, H. (2021). Arah dan Trend Penelitian Pendidikan Matematika di Jurnal Riset Pendidikan Matematika (JRPM). Vygotsky, 3(1), 49. https://doi.org/10.30736/voj.v3i1.340 Priatna, N., Lorenzia, S. A., & Widodo, S. A. (2020). STEM education at junior high school mathematics course for improving the mathematical critical thinking skills. Journal for the Education of Gifted Young Scientists, 8(3), 1173-1184, Sept 2020 e-ISSN:, 8(3), 1173–1184. Rahayu, N. S., Liddini, U. H., & Maarif, S. (2022). Berpikir Kreatif Matematis : Sebuah Pemetaan Literatur dengan Analisis Bibliometri Menggunakan Vos Viewer. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 11(2), 179–190. Saputra, H. (2020). Kemampuan Berfikir Kritis Matematis. Perpustakaan IAI Agus Salim, 2(April), 1–7. Sari, I. P., Candraningtyas, S. R., Dewi, H. R., Ilham, A. M., Akbar, R. M., Rawi, S. W., & Muntazhimah. (2022). Geogebra dan Kemampuan Penyelesaian Masalah Matematis: Penelitian Bibliometrik. Fibonacci: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika, 8(1), 109–120. https://doi.org/https://dx.doi.org/10.24853/fbc.8.1.109-120 109 Soebagyo, J., Habibie, H., & Gunawan, I. (2021). Polya’s Four Phases Exploration in Solving Linear Program Story Questions Based on Student Beliefs. Proceedings of the 1st Annual International Conference on Natural and Social Science Education (ICNSSE 2020), 547(Icnsse 2020), 260–267. https://doi.org/10.2991/assehr.k.210430.040 Soebagyo, J., Umam, K., & Suhendri, H. (2022). An Analysis of Students ’ Mathematical Problem-Solving Ability at Class VII Social Arithmetic Materials Based on Learning Styles. 12(148), 63–74. Sugestiana, & Soebagyo, J. (2022). Bibliometrik Research Trends on the Utilization of Learning Management System in Mathematics Learning on Google Scholar Using Vosviewer. Edutec Journal of Education and Technology, 5(4), 936–947. Tupan, T., Rahayu, R. N., Rachmawati, R., & Rahayu, E. S. R. (2018). Analisis Bibliometrik Perkembangan Penelitian Bidang Ilmu Instrumentasi. Baca: Jurnal Dokumentasi Dan Informasi, 39(2), 135. https://doi.org/10.14203/j.baca.v39i2.413 Winardi, M. B. S., Rohman, M. C., Rasyid, M. Y. R., Putra, A. A., & Dharma, F. A. (2022). Bibliometric Analysis The Effect of Health Protocol Social Marketing Communications on New Adaptations Covid-19 Pandemic. Kanal: Jurnal Ilmu Komunikasi, 10(2), 51–55. https://doi.org/10.21070/kanal.v10i1.1670 Winoto, R. dan Y. (2019). Analisis Bibliometrika Tingkat Kolaborasi , Produktivitas Penulis , Serta Profil Artikel Jurnal Kajian Informasi & Perpustakaan Tahun 2014-2018. PUSTABIBLIA: Journal of Library and Information Science, 3(1), 1–15. https://doi.org/10.18326/pustabiblia.v3i1.1-15 Yusuf, A., & Fitriani, N. (2020). Analisis Kesalahan Siswa SMP dalam Menyelesaikan Soal Persamaan Linear Dua Variabel di SMPN 1 Campaka Mulya-Cianjur. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 3(1), 59–68. https://doi.org/10.22460/jpmi.v3i1.p49-58 citation: Soebagyo, Joko (2022) Analisis Bibliometrik terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Matematika Berdasarkan Pemecahan Masalah Berbasis VOS Viewer. Analisis Bibliometrik terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Matematika Berdasarkan Pemecahan Masalah Berbasis VOS Viewer, 4 (2). pp. 117-128. ISSN 2656-2286 document_url: http://repository.uhamka.ac.id/id/eprint/17015/1/590-1878-1-PB.pdf