eprintid: 1110 rev_number: 18 eprint_status: archive userid: 1485 dir: disk0/00/00/11/10 datestamp: 2020-07-18 11:09:57 lastmod: 2020-08-25 00:11:37 status_changed: 2020-07-27 01:57:45 type: other metadata_visibility: show creators_name: Hilmi, Asma Binti creators_name: Zakaria, Zarima binti Mohd creators_name: Fuad, Ai Fatimah Nur creators_id: asma.hilmi07@gmail.com creators_id: mailto:zarima@fbk.upsi.edu.my creators_id: fatimah_nf@uhamka.ac.id title: Tahap Pengetahuan Guru Bahasa Arab dalam Melaksanakan Kelas Berbalik (The Level of Knowledge of Arabic Languange Teachers in Implementing Flipped Classroom) ispublished: pub subjects: R abstract: Penggunaan teknologi dalam pendidikan kini bukanlah sesuatu yang asing lagi, bahkan penggunaanya sangat digalakkan bagi meningkat keberkesanan proses pengajaran dan pembelajaran, khususnya melalui kaedah Kelas Berbalik. Kelas Berbalik adalah suatu bentuk pengajaran yang menggunakan teknologi dan berpusatkan pelajar. Kajian lepas menunjukkan bahawa kaedah Kelas Berbalik banyak memberi kesan positif dalam meningkatkan minat pelajar terhadap pembelajaran. Walaubagaimanapun, kajian lepas menunjukkan kebanyakkan gurubahasa Arab masih lagi menggunakan kaedah tradisional dalam pengajaran mereka menyebabkan suasana pembelajaran menjadi pasif dan membosankan. Justeru, artikel ini bertujuan membincangkan pengetahuan yang perlu dikuasai pada guru bahasa Arab dalam melaksanakan Kelas Berbalik bagi memastikan proses pengajaran lebih berkesan dan mampu menarik minat pelajar. Kata kunci: Teknologi, Kelas Berbalik, bahasa Arab, pengetahuan date: 2020-07 date_type: published publisher: University Pendidikan Sutan Idris Malaysia official_url: https://mjsshonline.com/index.php/journal/article/view/174 full_text_status: restricted publication: MJSSH (Muallim Journal of Social Sciences and Humanities) volume: 4 number: 3 place_of_pub: Malaysia pagerange: 50-67 refereed: TRUE issn: 2590-3691 related_url_url: https://mjsshonline.com/index.php/journal/article/view/174 related_url_type: pub citation: Hilmi, Asma Binti dan Zakaria, Zarima binti Mohd dan Fuad, Ai Fatimah Nur (2020) Tahap Pengetahuan Guru Bahasa Arab dalam Melaksanakan Kelas Berbalik (The Level of Knowledge of Arabic Languange Teachers in Implementing Flipped Classroom). University Pendidikan Sutan Idris Malaysia, Malaysia. document_url: http://repository.uhamka.ac.id/id/eprint/1110/1/July%202020-MJSSH%20Malaysia.pdf document_url: http://repository.uhamka.ac.id/id/eprint/1110/7/20.%20REVIEW%201_Tahap%20Pengetahuan%20Guru%20Bahasa%20Arab.pdf document_url: http://repository.uhamka.ac.id/id/eprint/1110/8/21.%20REVIEW%202_Tahap%20Pengetahuan%20Guru%20Bahasa%20Arab.pdf document_url: http://repository.uhamka.ac.id/id/eprint/1110/9/22.%202020%20Hasil%20Cek%20Turnitin_Tahap%20Pengetahuan%20Guru%20Bahasa%20Arab%20dalam%20melaksanakan%20Kelas%20Berbalik.pdf