%0 Generic %A Hilmi, Asma Binti %A Zakaria, Zarima binti Mohd %A Fuad, Ai Fatimah Nur %C Malaysia %D 2020 %F repository:1110 %I University Pendidikan Sutan Idris Malaysia %N 3 %P 50-67 %T Tahap Pengetahuan Guru Bahasa Arab dalam Melaksanakan Kelas Berbalik (The Level of Knowledge of Arabic Languange Teachers in Implementing Flipped Classroom) %U http://repository.uhamka.ac.id/id/eprint/1110/ %V 4 %X Penggunaan teknologi dalam pendidikan kini bukanlah sesuatu yang asing lagi, bahkan penggunaanya sangat digalakkan bagi meningkat keberkesanan proses pengajaran dan pembelajaran, khususnya melalui kaedah Kelas Berbalik. Kelas Berbalik adalah suatu bentuk pengajaran yang menggunakan teknologi dan berpusatkan pelajar. Kajian lepas menunjukkan bahawa kaedah Kelas Berbalik banyak memberi kesan positif dalam meningkatkan minat pelajar terhadap pembelajaran. Walaubagaimanapun, kajian lepas menunjukkan kebanyakkan gurubahasa Arab masih lagi menggunakan kaedah tradisional dalam pengajaran mereka menyebabkan suasana pembelajaran menjadi pasif dan membosankan. Justeru, artikel ini bertujuan membincangkan pengetahuan yang perlu dikuasai pada guru bahasa Arab dalam melaksanakan Kelas Berbalik bagi memastikan proses pengajaran lebih berkesan dan mampu menarik minat pelajar. Kata kunci: Teknologi, Kelas Berbalik, bahasa Arab, pengetahuan