Success Factors in Triple Helix Coordination: Small-Medium Sized Enterprises in Western Java

Fitriani, SomariahdanWahjusaputri, SinthadanDiponegoro, Ahmad Success Factors in Triple Helix Coordination: Small-Medium Sized Enterprises in Western Java. Etikonomi, 18 (2). pp. 233-248. ISSN 1412-8969; E-ISSN: 2461-0771

[img]
Preview
Text
success factors11548-37320-2-PB.pdf

Download (160kB) | Preview

Abstract

Triple helix model is a model of a knowledge-based economy, which collaborates with the university, business, and government sectors to help small and medium enterprises (SMEs) boost their business. The issue is the three actors have not yet synergized optimally in the development of SMEs. Hence, this study was to identify the critical success factors of the triple helix model for SMEs. This study employed a meta-ethnography and factor analysis to obtain components and indicators of the success factors. The result showed that 37 items of critical success factors have good content validity and excellent homogeneity reliability. Based on these success factors, a triple helix model consisting of six stages has developed. It indicates that these critical success factors make an essential contribution to the development and success of SMEs to achieve the goal of the program. Abstrak Model triple helix adalah model ekonomi berbasis pengetahuan, yang merupakan kerja sama tiga sektor yaitu universitas, bisnis dan pemerintah untuk membantu usaha kecil dan menengah (UKM) meningkatkan usaha mereka. Permasalahan yang muncul ialah belum sinerginya ketiga pelaku secara optimal dalam pengembangan UKM. Oleh karena itu, penelitian ini bertujuan untuk mengidentifikasi faktor penentu keberhasilan model triple helix untuk usaha kecil dan menengah. Penelitian ini menggunakan meta-etnografi dan proses hirarki analitis. Hasil penelitian menunjukkan bahwa 37 item faktor penentu keberhasilan memiliki validitas konten yang baik dan reliabilitas homogenitas yang baik. Berdasarkan faktor-faktor keberhasilan ini, model triple helix yang terdiri dari 6 tahap telah dikembangkan yang akan diuji pada pemangku kepentingan triple helix dan UKM di wilayah Banten dan Bandung untuk mendukung penerimaan dan standarisasi model. Faktor-faktor kesuksesan kritis ini memberikan kontribusi penting untuk pengembangan dan keberhasilan UKM untuk mencapai tujuan program.

Item Type: Article
Subjects: H Social Sciences > H Social Sciences (General)
Divisions: Faculty of Law, Arts and Social Sciences > School of Art
Depositing User: ST Bahar Sobari
Date Deposited: 08 Nov 2019 03:49
Last Modified: 08 Nov 2019 03:49
URI: http://repository.uhamka.ac.id/id/eprint/744

Actions (login required)

View Item View Item